Mindre industriföretag måste se över sin webbplats

Tills för bara några år sedan var det inte ovanligt att en webbplats till ett mellanstort industriföretag kostade ungefär detsamma som en chartersemester. För en person. Det finns fortfarande industriföretag som sitter med webbplatser som de knappt kontrollerar själva och som knappt ingen hittar till, trots att det blir allt vanligare att Internet och webbplatsen är ett första steg mot affärer. Alltfler inköpare använder internet i jakten på nya leverantörer och det går inte ihop med många företags satsning.

En del företag sitter fast i abonnemang som är svåra att säga upp. Under senare tid har dock alltfler industrier insett det viktiga med Internet. Ett företag som fram tills nyligen inte valde att satsa på Internet är Diamantprofil AB som är specialiserade på diamantverktyg och skärpverktyg, samt närliggande produkter. En tjänst är bland annat omläggningar av elektropläterade slipprodukter. Nu har de ändrat strategi och väljer att lansera en ganska enkel men funktionell webbplats som de kan sköta om och uppdatera själva. Det är meningen att de även ska satsa på synligheten genom att underlätta för Google att kunna exponera dem vid sökningar på för dem viktiga sökfraser. Läs mer om Diamantprofil och deras slipprodukter här. Om alltfler företag skulle gå i Diamantprofils fotspår så skulle det gynna svensk industri något oerhört, Synligheten och tillgängligheten via nätet är ett konkurrenshjälpmedel idag, särskilt för de företag som väljer att satsa internationellt, men även de som bara producerar för den svenska marknaden.

Lämna en kommentar